Idealistihippien liiketoimintaa

Long Play yhdistää laadukkaan journalismin ja taloudellisen tuottavuuden

Long Playn Antti Järvi ja Anu Silfverberg yrityksen syntysijoilla ravintola Toverissa
Long Playn Antti Järvi ja Anu Silfverberg yrityksen syntysijoilla ravintola Toverissa

– Mahtava idea, siinähän ei voi hävitä – paitsi rahaa, Long Playn nykyinen päätoimittaja Anu Silfverberg sanoi aikoinaan journalismipalvelun ideointipalaverissa.

Uutta palvelua lähdettiin kehittämään journalistinen kiinnostus edellä. Raha ei ollut ensisijainen asia.

– Hippien idealismiahan se aluksi oli. En ollut koskaan ajatellut olevani kiinnostunut yritystoiminnasta. Nyt se kuitenkin kiinnostaa minua aika tavalla.

Long Play on Suomen ensimmäinen hitaan journalismin digitaalinen palvelu. Hitaalla journalismilla tarkoitetaan pitkiä juttuja, jotka vaativat paljon taustatyötä. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja se voitti samana vuonna Helsingin Sanomain Säätiön merkittävän Uutisraivaaja-palkinnon. Alun perin idea syntyi toimittajaporukan yhteisten kiinnostusten kautta.

– Monet meistä olivat pohtineet tahoillaan jonkinlaisen oman puljun perustamista. Long Playn kansainvälisestä kehittämisestä vastaava Johanna Vehkoo halusi tuoda long form -muotoisen journalismipalvelun Suomeen ja yritys rakennettiin sille ajatukselle.

Silfverberg on itse valmistunut englantilaisesta filologiasta Helsingin yliopistosta. Yrityspuhe tuntui hänestä aluksi todella vieraalta. Edelleenkään hän ei pidä tyhjästä puheesta, mutta ymmärtää paremmin, miten bisnesmaailma toimii. Tietyt termit ovat aidosti hyödyllisiä:

– Suostun nykyään käyttämään vakavissani sanaa “liiketoimintasuunnitelma”, Silfverberg nauraa.

Silfverberg ryhtyi yrittäjäksi, koska halusi tehdä jotain omaa. Yliopistolta hän sai evääksi kriittistä ajattelua, muttei suoria taitoja journalistisen yrityksen pyörittämiseen. Vaikka hän käy toisinaan puhumassa työelämästä opiskelijoille, Silfverberg uskoo käytännön tekemisen opettavan kaikkein parhaiten. Long Playta ei olla perustettu yliopisto-opein, vaan kiinnostuksesta itse tekemiseen.

– Yliopistossa opin kriittistä ajattelua ja asioiden prosessoimista. Loput olen oppinut käytännössä ja hyvä niin.

Long Play on kasvava yritys, jonka yksi suunta on ulkomaat. Julkaisualustasta on kehitteillä maakohtaisia franchise-versioita. Long Playn konsepti selvästi toimii, mutta Silfverbergin mukaan se on vain kokeilu muiden joukossa. Viisasten kiveä ei ole.

– Tulevaisuudessakin tarvitaan taloudellisesti kannattavaa laatujournalismia. Kukaan ei kuitenkaan voi olla varma, miten se tapahtuu. Pitää vain tehdä uusia avauksia, joista Long Play on yksi.