Mini Challenge -tiimien ratkaisuissa maatalous tuotiin lähemmäs kaupunkilaisten elämää

Joulukuun alussa Viikissä järjestettiin Helsinki Think Companyn ja Avanto Helsingin yhteistyönä järjestyksessään toinen Mini Challenge. Kaksipäiväisen työpajan tarkoituksena on tarjota osallistujille intensiivinen perehdytys monitieteiseen ongelmanratkaisuun ja samalla mahdollisuus tutustua tulevaisuuden työnantajiin. Tällä kertaa osallistujat pääsivät esittelemään Raisioagron markkinointijohtaja Timo Huhtamäelle kekseliäitä ja raikkaita ratkaisuja Suomen maatalouden turvaamiseksi ja uudistamiseksi.

Tapahtuman teema ja yhteistyökumppani olivat varmasti erityisen houkuttelevia maatalous- ja elintarvikealojen opiskelijoille, mutta näiden lisäksi työpajaan päätyi osallistujia valtiotieteistä, metsäekonomiasta, markkinoinnista sekä ympäristöalalta. Saimme siis kasaan kaksi innokasta ja motivoitunutta viiden hengen ryhmää, joihin sisältyi sekä opintoaloja, että opintovaiheita laidasta laitaan.

Mini Challengeen osallistuneen maatalousekonomian opiskelijan Samica Sadikin mielestä yritysyhteistyönä tehty projektityöskentely paransi akateemista itseluottamusta ja antoi tukea omaan opiskeluun:

“Mini Challengessa pääsi valjastamaan luennoilla opitun tiedon käytännön tekemiseen. Lisäksi Avanto Helsingin kanssa tehty yhteistyö tarjosi maatalousopiskelijalle uudenlaista näkökulmaa ongelmanratkaisuun ja yritysyhteistyöhön.”

Työpajan vetäjinä toimineet Avanto Helsingin Johannes Nuutinen, Antti Tarvainen ja Mirja Hämäläinen pääsivät hyödyntämään tuttua ja toimivaksi todettua työskentelymalliaan, mutta itselleen aivan uudenlaisen teeman parissa. Kehitysmaatutkimusta opiskelleelle Nuutiselle suurten yhteiskunnallisten ongelmien pohtiminen on tuttua, mutta Viikin kampuksen opiskelijoissa yllätti faktaosaaminen:

“Maatalous- ja elintarvikealojen opiskelijoiden yksityiskohtainen tietämys Raisioagron antaman haasteen teemasta auttoi varmasti löytämään aidosti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja.”

Entä mitä Mini Challenge tiimit lopulta saivat aikaan? Vaikka ratkaisuehdotuksia ehti kahden päivän aikana syntyä lukuisia, päätyivät molemmat tiimit tahoillaan lopulta palveluihin, jotka toisivat Suomen maaseutua ja elintarviketuotantoa lähemmäs kaupunkilaisten elämää. Toinen tiimi esitteli konseptin nimeltä Oma nimikkoeläin, jossa kaupunkilaisilla olisi mahdollisuus seurata nimikkoeläimensä eloa sosiaalisen median välityksellä. Toisen tiimin ehdotus Maasta maailmalle taas perustuu siihen, että ihmiset Suomesta ja ulkomailta voivat ”ostaa palan peltomaata”, eli käytännössä tukea haluamallaan summalla valitsemaansa viljatilaa. Vastineeksi tuesta saisi tilalla tuotetusta viljasta valmistettuja tuotteita.

Raisioagron Timo Huhtamäki kuunteli innostuneena tiimien pitchejä ja oli tyytyväinen ratkaisuihin. Tiimit pääsivät Huhtamäen mukaan asian ytimeen, sillä nykypäivän kuluttajat suhtautuvat entistä kriittisemmin elintarviketuotantoon ja haluavat tietää, mistä heidän ostamansa ruoka tulee. Pitchauksen jälkeen molemmat tiimit jäivät keskustelemaan Huhtamäen kanssa ehdotuksistaan – pääseeköhän jo ensi kesänä seuraamaan oman nimikkolehmänsä elämää Instragramissa?