Wastenders – luovaa hulluutta hyvässä porukassa

Wastenders-porukkamme matka alkoi, kun kiltamme viikkotiedotteeseen tärähti tietoa biotalouteen liittyvästä ideointikiihdyttämöstä, Biotalous Bootcampista. Tuolla hetkellä meillä ei ollut edes ideaa mitä lähteä työstämään, oli vain hyvä porukka ja jonkin verran ylimääräistä aikaakin. Niinpä päätimme lähteä inspiroitumaan sinne missä maailman ongelmiin aina keksitään ratkaisu, elikkä baariin. Biotuotetekniikkan teekkareina jätteiden hyötykäyttö on aina ollut sydäntämme lähellä oleva aihe, joten halusimme ideammekin liittyvän siihen. Muutama mallasjuoma myöhemmin kävelimme ulos pubista ensimmäisen idealuonnoksemme kanssa: jätteiden tuottajien ja hyödyntäjien yhdistäminen logistisella optimoinnilla.

wastenders22
Wastenders-tiimi eli Maiju Miettinen, Ninni Pasanen, Roger Gottleben, Jenni Tuomala ja Joni Salmela

Bootcamp tarjosi uudelle idikselle juuri sellaisen ponnahduslaudan kuin toivoimmekin. Self-biasin osuus omaan idealapseensa estää usein kriittisen näkökannan, joten oli hienoa saada asiantuntijoita sparraamaan ideaamme alusta lähtien ja tarjoamaan uusia ajatuksia. Omassa viherhöperömaailmassa ratkaisut toimivat aina todellisuutta ongelmattomammin. Erityiskiitos myös Bootcampin vetäjille asenteestanne. Vallinnut positiivinen pohjavire jaksoi jatkamaan yli niidenkin hetkien, kun koko idea tuntui täysin typerältä ja toivottomalta toteuttaa.

Jokainen menestyvä firma on joskus ollut pelkkä häilyvä luonnos jonkun nobodyn päässä!

Bootcampin kohokohtiin kuului Kolin reissu. Suomalaisten kansallismaisemien inspiroimana ideamme eteni karhun askelin. Viikonlopun aikana pääsimme tutustumaan paremmin ihmisiin muiden ideoiden takana sekä pitchaamisen maailmaan. Pitchaaminen kuulostaa yksinkertaiselta, mutta hyvän pitchin pitäminen on työläämpää kuin kuvittelisi. Jokaiseen lauseeseen on panostettava, sillä oman ideansa tulevaisuus on riippuvainen parin minuutin puheesta. Niinpä pitchaaminen muistuttaakin enemmän runoutta kuin proosaa.

Finaalia kohti edetessämme pääsimme hiomaan vielä ideaamme rahoitustaustaisen mentorin kanssa, joka tarjosi meille arvokkaita vinkkejä siitä, mihin pitchissä kannattaa erityisesti keskittyä. Viherkuplassamme olimme miettineet lähinnä ideaamme sen kannalta, miten ideamme parantaisi ympäristöä ja asiakkaidemme toimintaa. Kuitenkin, jotta idea koskaan voisi lähteä yrityksenä lentoon, on löydettävä oma paikkansa markkinoilta ja pystyttävä varmistamaan oman ideansa skaalautuminen sellaisiin summiin, jotka sijoittajaakin voi kiinnostaa.

IMG_2604.JPG

Finaalia edeltävänä iltana työstimme pitchiämme kirurgisella tarkkuudella. Säädimme slaideja pikselin pikseliltä mahdollisimman houkuttelevaksi sekä pohdimme jokaista lausetta sana sanalta. Tiesimme, että bootcampin aikana kaikki tiimit ovat onnistuneet tekemään ideoistaan houkuttelevia ja bisneskelpoisia, joten emme halunneet jäädä muiden jalkoihin.

Finaalissa oli sellainen tunne, että olisi tullut pitkän matkan päähän. Ideamme alkupisteestä kuukaudessa olimme tulleet erittäin pitkälle. Kuitenkin todellisuus oli, että matka oli ollut hyvinkin lyhyt eikä ollut vielä lähimainkaan päätöksessä – se oli vasta alussa. Joka tapauksessa tunnelma oli jopa hieman haikeakin, sillä bootcampillä tutuksi tulleita ihmisiä ei enää tulisi näkemään yhtä usein ja vallinneesta kannustavasta ideoinnin ilmapiiristä pitäisi nyt ottaa ensimmäiset askeleet raakaan todellisuuteen.

Pitchaaminen muistuttaakin enemmän runoutta kuin proosaa.

IMG_2727.JPG

Finaalissa Bootcamp-tiimit osoittivat, että kaikkien ideoissa oli todellista voimaa ja oli hienoa saada arvovaltaisia tuomareita kertomaan rehellisiä mielipiteitään. Kaikki tiimit olivat voittajia, sillä he olivat ottaneet rohkean askeleen ja lähteneet tekemään ideastaan totta. Meidän tiimi palkittiin mahdollisuudella käyttää asianajotoimisto Dottirin pop-up-toimistoa heinäkuun ajan – iloinen yllätys, joka toi lisävoimaa ottaa ensimmäiset isot askeleet kohti yrittäjyyttä. Kesä toimistolla kuulostaa aivan loistavalta, sillä hyvässä porukassa luova hulluus on mitä mainioin tapa viettää aikaa!

Suosittelen kaikkia ottamaan tämän tyyppisistä mahdollisuuksista kiinni, sillä näissä voi ainoastaan voittaa. Muistakaa, että jokainen menestyvä firma on joskus ollut pelkkä häilyvä luonnos jonkun nobodyn päässä. Lähtekää siis kokeilemaan siipiänne!