Miksi julkiset hankinnat, miksi nyt?
Suomi on julkisten hankintojen innovatiivisuuden kärkimaita, mutta hankintojen vastuullisuudessa on vielä tekemistä. Syyskuussa 2020 lanseeratun Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian tavoitteena onkin edistää julkisiin hankintoihin käytettävien varojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä julkisen talouden kestävyyttä.
Mitkä julkiset hankinnat?
Julkiset hankinnat ovat valtion, kuntien ja kuntayhtymien ostamia, vuokraamia tai urakalla teettämiä tavaroita tai palveluita, eli melkein mitä tahansa hävittäjistä ruohonleikkureihin ja hiilijalanjälkien laskennasta käännöspalveluihin.
Valtiovarainministeriön mukaan julkiset hankinnat ovat merkittävä keino muun muassa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden edistämisessä, strategisen johtamisen kehittämisessä ja markkinoiden toimivuuden parantamisessa. Nämä lähtökohdat toimivat HAKA-ideakilpailun käynnistäjänä:
"Syyskuussa julkisten hankintojen strategian toteutus on lähtenyt kunnolla käyntiin, eli aikaikkuna on äärettömän hyvä. Tällä hetkellä kehittämistyötä on paljon käynnissä, ja HAKAssa haluttiin käydä vielä läpi reunalta tulevat uudet ideat, joita ei ole otettu mukaan aikaisemmin", kertoo Tero Meltti, valtiovarainministeriön finanssineuvos.
Sosiaalisesta kestävyydestä keinoälyyn ja käyttäjien aktivointiin
HAKA toi yhteen 52 motivoitunutta osallistujaa yrittäjistä opiskelijoihin ja hankinta-asiantuntijoihin. Kahden viikon aikana näistä osallistujista muotoutuneet 13 tiimiä etenivät ongelman valinnasta ratkaisuehdotuksen hahmotteluun ja siitä edelleen idean jatkokehitykseen. Matkan varrella tiimit saivat tukea ja mentorointia hankinta-alan monipuolisilta ammattilaisilta. 4. joulukuuta ideakilpailu huipentui livestriiminä toteutettuun finaaliin, jossa tiimit esittelivät ideansa tuomaristolle.
Ideoita yhdistäviksi teemoiksi nousivat sosiaalinen ja ekologinen kestävyys, keinoäly sekä julkisesti hankittujen palvelujen käyttäjien osallistaminen hankintaan. Finaalissa kärkinelikkoon nousivat seuraavat tiimit:
- Social Impact
- Blancco
- Hilma meets Wilma ja Täsmätiimi (jaettu sija)
Tuomariston mukaan finaalinelikko tarttui ratkaisuehdotuksillaan ajankohtaisiin ongelmiin, ja heidän ideoillaan oli aitoa toteuttamispotentiaalia.
Voittajatiimi Social Impactin idea tähtää vastuullisuuden edistämiseen integroimalla kansalliseen hankintailmoituspalveluun (hankintailmoitukset.fi) uusia ominaisuuksia, jotka helpottavat vastuullisuuden kriteerien huomioimista hankintailmoitusta laatiessa ja edistävät hankintojen vastuullisuusasteen julkista seurantaa. Entuudestaan toisiaan tuntemattomista yksilöhakijoista koottu voittajatiimi onnistui tuomariston mukaan kehittämään käytännönläheisen ja pitkällä tähtäimellä toteutettavissa olevan idean, joka istuu hyvin kansalliseen julkisten hankintojen strategiaan.
“Parasta oli itsensä haastaminen uuden aiheen äärellä”
HAKA-ideakilpailun osallistujat olivat mielettömän motivoituneita ja puhalsivat yhteen hiileen, vaikka eivät etätoteutuksesta johtuen työskennelleet kasvotusten kertaakaan. Helsinki Think Companyn tiimin fasilitoimissa työpajoissa oli ilo kokea, kuinka olimme aidosti mukana muovaamassa vastuullisempaa tulevaisuutta. HAKA 2020 -osallistujien sanoin:
"“Ihan huippua ja tehokasta ja innostavaa!”
“Toisenlainen yhdessä tekeminen oli antoisaa.”
“WAU”
Tsekkaa HAKA-ideakilpailun aftermovie ja finaalistriimi tästä:
Lue lisää HAKA-ideakilpailusta haasteen verkkosivuilta ja tutustu kansalliseen julkisten hankintojen strategiaan täällä.