Asennetta, iloa, ja kestävää nautintoa. Tämä on yksi osuvista Friidun mainoslauseista. Asennetta ja iloa ei myöskään puutu Friidun luojista ja Lipasu Oy:n perustajista Francesca Åströmistä ja Annika Ikosesta. Reippaan ja kiireisen yrittäjyysarjen keskeltä Friiduilta kuitenkin löytyi aikaa istua hetkeksi alas ja kertoa omasta yrittäjyyspolustaan.
Laboratoriokurssilta yrittäjiksi
“Tätä ei monikaan musta tiedä, mutta mulla on salattu yrittäjämenneisyys”, Annika paljastaa. “Mun ensikosketus yrittäjyyteen oli ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen, kun en saanut kesätöitä ja aloin tekemään oman yrityksen kautta kakkuja.” Francescan vanhemmilla on yrittäjyystausta, eikä hänestä koskaan pitänyt tulla yrittäjää. Toisin kävi. “Yliopisto järjestää elintarviketieteissä tuotekehityskurssia, jonne me päädyttiin vuonna 2018 toisen vuoden opiskelijoina. Kurssilla tehtävänä oli tehdä erityisruokavalioille sopiva tuote ja sit sattumusten kautta päädyttiin tekemään härkäpavuista jäätelöä. Sit homma alko omalla painollaan rullaamaan ja todettiin, että tästähän voisi tulla isompikin juttu. Sitten päädyttiin perustamaan yritys saman vuoden kesäkuussa, ja vaikka siitä alko samantien varsinainen yritystoiminta, niin Friidun tarina alkoi vasta kaksi vuotta sitten”, Francesca tiivistää.
Vuonna 2018 Lipasun tiimi koostui jopa seitsemästä henkilöstä ja he aloittivat yhteistyön Valion kanssa. Kolme vuotta kestäneen yhteistyön aikana he kehittivät yrityksen aikaisempaa tuotetta, Härtelöä.
“Olihan se haastavaa aikaa. Meillä oli uusi brändi, jota kannatteli liikaa uutusarvo, joka ei sitten ollutkaan kuluttajan mielestä kauhean seksikäs tuote. Ja tietty sitten iski korona. Olisi ollut mielenkiintoista tietää, että mitä Härtelölle kuuluisi, jos ei olisi ollut koronaa ja oltaisiin voitu toteuttaa suunnitelmat, jotka oli. Toisaalta ilman kaikkea tapahtunutta ei olisi Friidua”, Francesca pohtii.
“Jos oltaisiin vielä Valion kanssa, niin ei todellakaan olisi Friidua!”, Annika komppaa. “Kun se yhteistyö loppu, niin se vapautti meidät hyödyntämään meidän koko potentiaalia. Meidän parhaita puolia on se, että pystytään olemaan ketteriä ja innovatiivisia, mikä on hankalampaa kun on iso yritys yhteistyökumppanina. Yhteistyön loputtua päätettiin, että jos halutaan tehdä jotain, niin täytyy tehdä täys 180 asteen käännös ja alottaa alusta. Meillä oli hyvä pohja, mutta se tuote ei ollut houkutteleva.”
Friidun tarina alkoikin Valion yhteistyön päätyttyä kaksi vuotta sitten. Tuotteelle oli hyvä pohja, mutta konseptia on hinkattu tuotekehityksestä ja brändäyksestä lähtien. Francescan mukaan monet kaverit ovatkin kehunut miten tuote on parantunut Friidun aikana.
“Friidu on kaikkea, mitä Härtelö ei ollut. Friidussa keskiössä ei ole se, että tehtiin uusi ja innovatiivinen tuote”, Francesca toteaa. “Kun ei se innovatiivisuus ole keskiössä sillon kun haluaa herkutella. Herkuttelu on nostalgista ja mukavuudenhalusta. Ei siinä välttämättä halua mitään uutta ja outoa, tai epäilyttävää. Ihmisillä on tosi paljon ennakkoluuloja, eikä mikään ihme. Markkinoilla on ollut myös tosi huonoja kasvispohjaisia tuotteita. Sen takia se onkin meillä todella tietoinen valinta, ettei me markkinoida Friidun kasvipohjaisuutta, sillä se ei ole meidän mielestä pääasia”, Annika lisää.
Thinkin yhteisöläisten monet kasvot
Kysyttäessä, miten he päätyivät mukaan Thinkin toimintaan, Friidut joutuvat miettimään tovin. “Mä oon itseasiassa se syy, miten me päädyttiin Thinkin toimintaan mukaan. Kumpikaan meistä ei tienny Thinkistä, mutta yksi mun osakuntatuttu, Terkko Health Hubin Iiro Uotila, oli kuullut mun yrittäjyysambitioista ja kysy et oonko kuullut Helsinki Think Companysta. Sit hän laittoi mulle vielä viestiä, että tällänen paikka on olemassa ja siellä on muun muassa toimitiloja. Sitten me mentiin ehkä juttelemaan jonkun thinkkiläisen kanssa Viikissä ja siitä se sitten alkoi”, Annika muistelee.
Toimitilojen lisäksi Friidut pääsivät tutustumaan tahoillaan Think Companyn toimintaan lähemmin, Francesca työntekijän ja Annika Helsinki Think Company ry:n hallituksen puheenjohtajan rooleista.
“Mä rupesin tässä miettimään, että kuulinko Annikan vai jonkun muun kautta, että Thinkillä olisi työpaikkoja auki. Aattelin kuitenkin, että voisin hakea ja mulla oli työhaastattelu laskiaisena 2020. Töiden alkamisesta kuulin aikalailla samoihin aikoihin, kun Suomeen tuli koronasulut. Päädyinkin sitten työskentelemään Viikin toimipisteellä 1,5 vuotta”, Francesca muistelee.
“Niin mä olin yhdistyksen hallituksessa 2020. Mäkään en muista, että kyselinkö itse pestistä viime vuoden hallituslaisilta vai oliko joku mulle sillee, että hae mukaan. Ainakin mut maaniteltiin yhdistyksen puheenjohtajaks. Halusin hallituksen toimintaan mukaan varmaan sen takia, että olin itse saanut Thinkiltä niin paljon vuosien aikana, niin mulla oli halu oppia lisää tästä toiminnasta. Olihan se kyllä siihen hetkeen aika paljon, kun oli korona käynnissä ja samaan aikaan oma yritys ja johdin yhdistyksen hallitusta”, Annika jatkaa.
Yhteisön tuella eteenpäin
Helsinki Think Company pyrkii tukemaan aloittelevia yrittäjiä liiketoimintansa aloittamisessa, muun muassa tarjoamalla ilmaisia työskentelytiloja ja sparrausapua. “Sanotaanko, että ollaan saatu sellasta ruohonjuuritason tukea. Onhan se ollut todella iso juttu, että on saanut yrityksen osoitteen muualle kuin kotiin, esimerkiksi Think vastaanotti viime keväänä todella paljon meidän paketteja. Tälläsiä pikkujuttuja, joiden arvoa ei ehkä helposti ymmärrä.”, Francesca totetaa. Annika on samoilla linjoilla. “Ollaan oikeesti saatu aika paljon rahanarvoista etua. Meillä oli monta vuotta toimisto ja varasto Viikissä, mitenköhän paljon ollaan kulutettu sähköä siellä?? Ja ylipäätään ollaan aina saatu neuvoja, jos ollaan niitä tarvittu. Think oli myös ensimmäisten joukossa Flowssa meidän pisteellä somettamassa meidän jäätelöstä. Ihmiset on ylpeitä meistä Thinkillä ja tietysti ollaan saatu kontakteja moneen suuntaan.”
Kysyttäessä, onko sillä ollut vaikutusta, että Viikissä on ollut Thinkin toimipiste lähellä molempien opintoja, Friidut nyökyttelevät myötäilevästi. “On se kyllä ollu tosi ihanaa!, Annika toteaa. Francesca lisää, että kynnys lähteä muualle olisi ollut suuri tai sitten olisi keksittty jotain muuta. “Onhan se todella kallisarvoista, että tollanen palvelu on omalla kotikampuksella.”
Friidun tulevaisuudessa on Isoi. Juttui. Tulos.
Menneiden muistelun jälkeen on aika kääntää katse tulevaisuuteen. Friidun jäätelöt ovat olleet kauppojen pakastealtaissa hieman vajaan puoli vuotta ja onkin mielenkiintoista kuulla, mitä syksy tuo tullessaan. “Uusia makuja tulee syksyllä, niiku todella pian!”, Annika paljastaa. “Meillä on muutama asia mistä ei voida puhua, mutta ne meinaa meidän tulevaisuudelle ihan sikana. Liiketoiminnallisesti isoja juttuja tulossa, tuotekehityksellisesti isoja juttuja tulossa, markkinointitoimeenpiteellisesti isoja juttuja tulossa”, Francesca lisää.
Isoista jutuista puheenollen, Friiduja inspiroi muun muassa näyttämisenhalu. “Alkuvuodesta, kun käytiin sijoituskeskusteluja, niin meillä ei ollut näyttöä vielä sillon, kun tuotteet ei ollut tietenkään kaupoissa silloin vielä. Ja ollaan kohdattu aika paljon vähättelyä, kun ollaan nuoria ja naisia. Niiden sijoituskeskustelujen aikana alko kasvaa tunne siitä, että koska kerran te ette auta meitä, niin me näytetään että me pystytään tähän ilman teitä, Ja ollaan rahotettu firmaa aika pienellä pankkilainalla eikä meillä ole yhtään omaa rahaa kiinni firmassa tällä hetkellä”, Francesca tuumaa. “Ja onhan se aika siistiä, kun kuulee et ihmiset tykkää meijän tuotteesta ja se tekee ne iloseks. Kyllä se inspiroi. Tää on ehkä vähän hassuu, mut isoimmat kiksit tulee siitä, kun näkee joskus meijän jäätelön kääreet kaupan roskiksessa! Se on niin siistiä, että me tehdään niin hyvää jäätelöä, että ihmiset haluaa ostaa sitä.”, Annika lisää.
Haastattelun lähestyessä loppuaan palataan vielä miettimään lempimuistoa Thinkiltä. Friidut pohtivatkin melko pitkään mikä muisto olisi ylitse muiden, kunnes Annikalla välähtää: “Meillä oli Härtelön lanseerausjuhlat Meilahden tiloissa, Terkko Health Hubissa. Se oli ihan unelmatila tollaseen, ja onhan se kallisarvosta, että tollasta tilaa voi vaan käyttää! Ja tietty ihana muisto on se, kun vietettiin iltoja katsomassa Menestysreseptiä Viikin tiloissa.” Päätämme haastattelun molemminpuolisiin kiitoksiin. Friidu onnittelee 10-vuotiasta Helsinki Think Companya!