Maisteriopiskelija Noha Abdelmonemille on tärkeää viedä oppimansa akateemiset taidot ja tiedot käytäntöön. Sen vuoksi hän haki Helsinki Incubatorsin SÄRÖ/FRACTURE esihautomo-ohjelmaan, jossa omaa ideaa kehitetään kohti toimivaa tuotetta tai palvelua. Abdelmonem halusi kehittää digitaalisen alustan, jonka avulla psykologian opiskelu olisi mukaansatempaavaa, iloista ja innostavaa. Ideana oli hyödyntää tutkimustietoa oppimismenetelmistä ja omaa osaamista opettajana.
“Opiskelijat eivät vain opi, vaan he nauttivat oppimisesta”, kuvailee Helsingin yliopiston maisteriopiskelija Abdelmonem ideansa tarkoitusta.
Abdelmonemia harmittaa, että monet yliopisto-opiskelijoiden ja tutkijoiden ajatukset jäävät vain akateemisen yhteisön sisälle.
“Tutkimuksen tekeminen on todella tärkeää, mutta usein tutkimuksen tulokset jäävät vain paperille. Haluan kehittää oppimani ja tutkimuksen pohjalta jotain, mikä on yhteiskunnalle hyödyllistä, kuvailee Abdelmonem motivaatiotaan.
Ja arvokasta akateemista osaamista hänellä kyllä riittää! Abdelmonemilla on psykologian ja farmasian kandidaatin tutkinto. Hän on opiskellut psykologian maisteriopintoja ja aloitti syksyllä 2022 Helsingin yliopiston kansainvälisessä Changing Education maisteriohjelmassa, joka yhdistää sosiologisia, kulttuurisia ja historiallisia sekä sukupuolentutkimuksen näkökulmia kasvatuspsykologiseen ja neurotieteelliseen tutkimukseen. Lisäksi hän on opiskellut japania ja työskennellyt japanin opettajana.
Abdelmonemia kiinnostaa erityisesti psykologian ja koulutuksen rajapinnalta syntyvät ratkaisut. Kahden kuukauden SÄRÖ/FRACTURE esihautomo-ohjelma syksyllä 2022 tarjosi alustan, jossa tutkimus, yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja uuden kehittäminen yhdistyivät.
“Tavoitteeni on auttaa ihmisiä voimaan paremmin ja kehittämään tietojaan ja taitojaan. Koulutus on täydellinen väline tähän.”
Abdelmonem kertoo, että aluksi hänen idea digitaalisesta oppimisalustasta oli kuin säkenöivä hehkulamppu sarjakuvahahmon yllä. Idea oli inspiroiva mutta samalla hyvin epämääräinen. Ohjelman kannustavat asiantuntijat ja konkreettiset tehtävät palauttivat jalat maan pinnalle.
“Se oli reality check. Ohjelman aikana opin kirkastamaan idean. Samalla opin uskomaan, että oma ideani voi ihan oikeasti toteutua jonain päivänä. Täytyy vain kulkea läpi tietty oppimisprosessi”, sanoo Abdelmonem.
Ohjelma antoi idean kehittämiselle hyvät raamit. Abdelmonem oppi, mitä konkreettisia askeleita idean toteuttaminen vaatii. Osallistujat saivat, paitsi paljon uutta tietoa, myös oppivat soveltamaan tietoaan heti oman idean kehittämiseksi.
SÄRÖ/FRACTURE ohjelma siivitti töihin teköäly-projektiin
Ohjelman jälkeen Abdelmonem laittoi uudet yrittäjyys- ja innovaatiotaidot heti käyttöön. Hän pääsi harjoittelijaksi Helsingin yliopiston monitieteiseen Global campus projektiin, joka kehittää tekoälyä (AI) ja lisättyä todellisuutta (VR ja AR) hyödyntäviä digitaalisia oppimisalustoja ja -työkaluja. Nykyisin hän on työntekijänä projektissa ja kertoo, että SÄRÖ/FRACTURE ohjelman opit myötävaikuttivat paljon harjoittelu- ja työpaikan saamiseen.
“Ohjelma antoi täydelliset taustatiedot työhön. Tiimi on kuin start-up yliopiston sisällä. Projekti on sekoitus tutkimusta, yrittäjyyttä ja liiketoimintaa. Rohkeita ideoita ja rohkeutta toteuttaa ideat. On upeaa, että meillä on vapaus toteuttaa luovia ideoita ja nähdä niiden myös toteutuvan.”
SÄRÖ/FRACTURE ohjelmassa opittu kokeilukulttuuri ja luova ongelmanratkaisu ovat ydinosaamista, jota Abdelmonem hyödyntää joka päivä. Tuotteen tai palvelun testaamiseen ja kehitykseen liittyvät termit kuten minimum viable product (MVP) ja proof of concept (POC) tulivat tutuksi ohjelmassa.
Tervetuloa Suomeen! - “Ohjelma oli rikastuttava kokemus”
Kun Abdelmonem haki ohjelmaan, hän oli juuri saapunut Egyptistä Suomeen ja aloittanut opinnot uudessa maassa ja kulttuurissa. Hän muistelee SÄRÖ/FRACTURE ohjelmaa lämmöllä, sillä se auttoi häntä kotoutumaan uuteen asuin- ja opiskeluympäristöön.
“Ohjelma oli todella rikastuttava kokemus. Tunnelma oli lämmin ja kannustava, se oli todella turvallinen tila oppia uutta. Olin osa ryhmää ja tunsin itseni nähdyksi ja kuulluksi.”
Tällä hetkellä kansainvälinen koulutusinnovaatioiden osaaja keskittyy työhönsä Global campus projektissa ja viimeistelee graduaan maisteriopintoihin. Toiveena on jäädä Suomeen opintojen jälkeen ja jatkaa oman idean kehittämistä.
SÄRÖ/FRACTURE esihautomo-ohjelma on yksi Helsinki Incubators ohjelmista. Helsinki Incubators järjestää esihautomo-ohjelmia yhteistyössä Helsinki Think Companyn kanssa. Ohjelmat mahdollistaa Helsingin kaupunki.